Jak przygotować plik do druku?
Przygotowanie pliku do druku różni się znacząco od zwykłego projektu graficznego. Plik przesłany do wydruku musi być zgodny formatem, rozdzielczością, ustawieniami i kolorystyką z wymogami, by wydruk był poprawny, nie został ucięty oraz był wysokiej jakości. Nie odpowiadamy za błędy w wydruku w wyniku przesłania projektu niezgodnego z naszymi wymogami.
Aby mieć pewność, że przygotowany przez Państwa projekt będzie zgodny z wymogami, przygotowaliśmy listę, która powinna pomóc w przygotowaniu pliku. W dalszej części tekstu znajdziesz również gotowe makiety do pobrania na których możesz pracować.
Przyjmujemy pliki PDF i TIFF.
Makiety do pobrania:
- Rozdzielczość: 300 dpi
- Wygenerowany w trybie zgodności z Acrobat 4 (PDF 1.3).
- Wszystkie fonty muszą być zamienione na krzywe.
- Rozmiar strony należy ustawić w formacie brutto. Jest to rozmiar zawierający tzw. spad, czyli tło projektu powiększone o 2 mm z każdego boku od rozmiaru netto.
- Zapisany w kolorystyce CMYK bez osadzonych profili (lub zadany profil „Coated Fogra 39 (ISO 12647–2):2004)“.
- Wszystkie ważne teksty oraz grafiki, które mają być widoczne po obcięciu powinny być odsunięte od linii cięcia, bigowania/składania dla ulotek i wizytówek o minimum 3 mm (5 mm od krawędzi projektu), a przy teczkach i katalogach zalecamy 6 mm (8 mm od krawędzi projektu).
- Zapisywać bez znaczników oraz linii cięcia.
- Wszystkie bitmapy umieszczone w PDF muszą być zapisane w trybie CMYK 8 bit. Nie ponosimy odpowiedzialności za błędy w kolorystyce w przypadku zapisu w 16 lub 32 bitach.
- Rozdzielczość: 300 dpi
- Rozmiar strony należy ustawić w formacie brutto. Jest to rozmiar zawierający tzw. spad, czyli tło projektu powiększone o 2 mm z każdego boku od rozmiaru netto.
- Zapisany w kolorystyce CMYK bez osadzonych profili (lub zadany profil „Coated Fogra 39 (ISO 12647–2):2004)“.
- Plik zapisany bez warstw – spłaszczony.
- Zalecamy użycie kompresji LZW.
- Wszystkie ważne teksty oraz grafiki, które mają być widoczne po obcięciu powinny być odsunięte od linii cięcia, bigowania/składania dla ulotek i wizytówek o minimum 3 mm (5 mm od krawędzi projektu), a przy teczkach i katalogach zalecamy 6 mm (8 mm od krawędzi projektu).
- Zapisywać bez znaczników oraz linii cięcia.
- Wszystkie bitmapy umieszczone w TIF muszą być zapisane w trybie CMYK 8 bit. Nie ponosimy odpowiedzialności za błędy w kolorystyce w przypadku zapisu w 16 lub 32 bitach.
❗❗UWAGA❗❗ Prosimy aby wszystkie czcionki były zamienione na krzywe. Niezastosowanie się do tego wymogu może skutkować błędnym wydrukiem np. zdeformowaniem całego projektu. Fakt, że u Państwa projekt wyświetla się normalnie, nie oznacza, że będzie on tak samo odczytywany na innym urządzeniu w przypadku niezastosowania się do tego wymogu. Wykonanie krzywych w projekcie zapewnia, że tekst, litery i znaki diakrytyczne nie „rozproszą się” podczas drukowania i pozostaną zgodnie z przeznaczeniem. Jednocześnie ta ważna modyfikacja dokumentu zapewnia, że używana czcionka może być wyświetlana i drukowana nawet z komputera, na którym czcionka nie jest zainstalowana. W związku z możliwością wystąpienia błędów przy generacji plików PDF w postaci WEKTOROWEJ a nie jako bitmapa z programu Adobe Photoshop, pliki wynikowe z programu Adobe Photoshop powinny być zapisywane jako TIFF bez warstw — spłaszczone. Ulotki-sklep.pl nie ponosi żadnej odpowiedzialności za projekt przesłany niezgodnie z wymogami sklepu. Ulotki-sklep.pl nie ponosi również odpowiedzialności za projekt przesłany zgodnie z wymogami, ale poddany konwersji w programach trzecich, bądź edytorach online np. w celu wykonania krzywych, czy zamienienia kolorystyki na CMYK 8 bit. |
ZŁOCENIE / SREBRZENIE / LAKIER UV 3D
WYMOGI KONIECZNE:
- Projekt złocenia nie może dochodzić do linii cięcia. Powinien być od niej oddalony o minimum 3mm
- Polecana wielkość liter to 12′ lub więcej
- Minimalna grubość lini to 2pkt
- Maska składowa czarnego koloru musi zawsze wynosić 100%
- Projekt lakieru nie może przechodzić przez linie brzegu, cięcia, dziurkowania, składania itp.
- Nie stosuj uszlachetnienia w kontrze (w szczególności wokół fontów)
- Maksymalne pole lakierowania to 9 cm²
Jeśli wgrywasz projekt samodzielnie, uszlachetniona zostanie strona 1 Twojego projektu.
PRZYKŁAD:
Wskazówki, które mogą pomóc Ci uniknąć błędów:
Upewnij się, że ważne elementy Twojego projektu jak np. logo lub tekst nie zachodzą poza linie marginesu. Margines znajduje się 3mm od obszaru netto. Linia cięcia ma swój margines błędu, przez co niezastosowanie się do w/w wytycznych może spowodować ucięcie Twojego projektu. Ważnym natomiast jest, by tło Twojego projektu wychodziło poza linię netto o 3, a nawet 5mm, w przeciwnym razie po wydruku powstaną białe, niezagospodarowane obszary. Tło niech wypełni cały Twój projekt, ale ważne elementy muszą znaleźć się w obszarze netto. Nasze makiety mają oznaczone linie brutto, dlatego wymogiem jest zamieszczenie tła aż do tego obszaru lub dalej. Wyjątkiem stanowi tło białe.
Staraj się unikać ramek wokół projektu. Margines błedu cięcia gilotyny może wynosic do 2 mm, spowoduje to że ramki będą nierówne i będą źle się prezentować. Nawet minimalna ramka dodana do projektu na jego obrzeżach najprawdopodobniej spowoduje asymetryczność finalnego druku po przycięciu.
Zastosuj się do rozdzielczości. Plik wysłany w rozdzielczości, poniżej tej wymaganej mimo, iż na komputerze może wyglądać ładnie (np. pliki z painta posiadają 72 dpi), w finalnym projekcie po wydruku mogą okazać się rozmazane lub rozpikselizowane. Upewnij się, żeby Twój projekt miał wystarczająco dobrą rozdzielczość — przynajmniej 300 DPI oraz był odpowiedniego wymiaru.